Tillagd i varukorgen

Vår historia

Skandinavisk sinne och stil sedan 1976

Starten1976 gjorde två unga entreprenörer en vågad satsning. Peter Wilton och Kenneth Andram sade upp sig från sina jobb för att i stället starta ett nytt varumärke. Båda älskade havet och skärgården. Båda ansåg att det var bekvämt med kläder som höll kvalitet och stil - varumärket behövde spegla det. Bumerangen, tänkte de, står ju för att det man ger kommer tillbaka. Gör man bra så får man bra tillbaka. Så namnet Boomerang fick det bli.

1976

Den första kollektionen var klassiskt skandinavisk, inspirerad av hav och natur. Den innehöll pikétröjor, bomullströjor och oxfordskjortor som var randiga eller enfärgade. Alltså kläder som fortfarande är basen i våra kollektioner.

Till reklamkampanjen bad man bästa vännerna posera i chinos och piké. Den fotograferades i Stockholms skärgård, en miljö som alltid varit viktig för Boomerangs själ.


1979

Boomerangs första dunjacka har mycket gemensamt med dunjackan vi säljer idag. Fyllningen var 90% dun och 10% fjäder då som nu. Det är helt enkelt den ideala fördelningen där dunet värmer och fjädrarna håller dunet på plats.


1980

Det enkla och stilrena har alltid inspirerat. På 1980-talet lanserades tennisinspirerade plagg i vitt, som slipovers, pikétröjor och bomullsbyxor. En stil som ju faktiskt aldrig gått ur tiden och därför fortsätter att finnas hos oss.


1980-talet var en tid då många nya trender kom och gick snabbt efter varandra. ”Fast fashion” var på modet, med låga priser och konstanta nyheter. Plaggen var inte menade att hålla länge, fokus låg på hög omsättning. Men inte hos Boomerang där man i stället började tänka hållbarhet också utanför själva plaggen. När man öppnade den första Boomerangbutiken i Örebro var det därför med inredning gjord av återvunnet trä från Dalarna.


1992

Indigo blev Boomerangs signaturfärg under 1990-talet. I synnerhet de indigofärgade, stickade tröjorna var populära. Så pass efterfrågade var Boomerangplaggen i början av 1990-talet att man öppnade nya butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping i rask följd.


1999

Kläderna ritades visserligen för män men kvinnor köpte också pikétröjor och stickat från Boomerang i de mindre storlekarna. Den första damkollektionen kom 1999. Den innehöll chinos, tröjor, blusar och jackor.


2008

Boomerang handlar om att ge och få tillbaka. Därför grundades Boomerangeffekten som ett sätt att ta vara på jordens resurser och förlänga livet på ett älskat plagg. Gamla kläder säljs som Boomerang vintage.


2021

Hela företaget är GOTS-certifierat. Det betyder att alla led i produktionskedjan, från odling till sista transportsträckan till butik, sker enligt strikta kriterier kring miljö och socialt ansvar. Att ett helt företag är GOTS-certifierat betyder att kriterierna följs på alla platser där företaget håller till.


…Så här fortsätter det


Alla våra jerseyplagg i bomull stickas i Sverige. Produktionen sker i en familjeägd fabrik i Marbäck.


En stickad grövre kabeltröja i ull tillverkas helt och hållet i Sverige och säljer slut rekordsnabbt.


2024 juni

Boomerang lanserar GOTS-certifierad merinoulltröja stickad i Sverige.



Vad är GOTS?


Global Organic Textile Standard (GOTS) är en global certifiering som garanterar att textilierna är fria från hälsoskadliga ämnen och har varit det i hela produktionskedjan från odling till färdig produkt. En textilprodukt med GOTS-etikett garanterar att plagget tagits fram genom certifierad ekologisk odling, miljömässigt och socialt ansvarstagande och resurssnål vattenförbrukning enligt satta kriterier.


Vi är inte klara än!


Vi påstår inte att vi är färdiga med framtagning av våra produkter eller att vår modell inte kan förbättras. Det kan den såklart. Och vi strävar efter att ändra och korrigera längs med vägen.


Men vissa saker förblir desamma. Uttrycket och själen i våra kollektioner till exempel. Vi fortsätter att inspireras av den svenska skärgården och att vara trogna det skandinaviska arvet. Vi håller fast vid vår tro att kläder ska vara som en vänskap tåla törnar, hålla länge och bara bli bättre med åren.